Stichting De Rozelaar is een organisatie die vanuit een protestants-christelijke levensvisie ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking.

Op diverse onderdelen is de groei van De Rozelaar de afgelopen jaren sneller gegaan dan de ontwikkeling van de organisatie in werkprocessen, managementstructuur, visievorming, financial control en professionaliteit in ondersteunende functies. Hiermee is De Rozelaar niet toekomstbestendig en kan onvoldoende tijdig inspelen op maatschappelijke, financiële en beleidsmatige veranderingen. In 2015 en 2016 heeft de organisatie samen met In voor zorg! gewerkt aan een transformatie. Als coach van In voor Zorg! mocht ik de transformatie begeleiden. De speerpunten van de transformatie:

  • Tezamen met medewerkers betekenis en inhoud geven aan de regie en betrokkenheid van cliënten en hun verwanten: Netwerkgericht begeleiden
  • Strategische verkenning verdiepen
  • Verduidelijken van de organisatiestructuur en afspraken tussen bestuur, management, teamleiders en teams
  • Verbeteren van de financiële processen

Resultaten

  • Al snel na het opstellen van het plan van aanpak en de strategische verkenning bleek de organisatie – onverwacht – in zwaar financieel weer te zitten. Ouders en verwanten zijn geïnformeerd
    over de noodzaak om te bezuinigen. In de zomer van 2015 is een pakket aan maatregelen opgesteld en doorgevoerd. Deze aanpak van bezuinigingen, organiseren financiële controle en het sturen op het behalen van financiële jaardoelen, heeft gezorgd voor een verbeterd financieel perspectief: eind 2016 noteerde De Rozelaar een positief jaarresultaat. Ondanks de vervelende gevolgen van de financiële situatie, zagen we betrokkenheid van medewerkers omhoog gaan en zagen we een sense of urgency ontstaan.
  • Na de fase van bezuinigingen kon en ging het roer verder om. Op basis van de strategische verkenning, het wenkend perspectief (‘why-sessie’) met het voltallige management, zijn 5 pijlers geformuleerd voor het vervolg: de stem van de cliënt, netwerkgericht werken, actieve vrijwilligers, zelfstandige teams en betrokken maatschappelijke partners (ondernemerschap). Deze 5 pijlers zijn op alle niveaus in de organisatie in dialoog gebracht waarbij ieder vanuit zijn/haar rol bekijkt wat dit vraagt van henzelf. Resultaten pijlers:
    • Stem van de cliënt: Cliënten hebben een stevigere stem gekregen. Ze praten maandelijks over zelfgekozen thema’s en de medewerkers geven ze ook de ruimte.
    • Netwerkgericht werken en Actieve vrijwilligers: Medewerkers zien het belang, de nut en de noodzaak van ‘meer vrijwilligers’ in de organisatie en in hun team. De Rozelaar gaat werken met een ‘teamrol vrijwilligers’ in ieder team. De Rozelaar heeft zich verbonden aan Stichting Welzijn Barneveld voor deskundigheidsbevordering en een taakgroep opgericht die vormgeeft aan ‘meer vrijwilligers’ binnen De Rozelaar.
    • Zelfstandige teams: Teams nemen verantwoordelijkheid voor hun teamontwikkeling en groei in ontwikkeling. Ze monitoren zichzelf met de teambarometer. Medewerkers hebben inzicht in (1) de groeifase waarin hun team zich bevindt, (2) rollen en kwaliteiten binnen het team en (3) hun potentieel, de kansen die er liggen voor hun team. Teams werken met een teamplan, krijgen business info (stuurinfo), kaders en spelregels zijn ontwikkeld.
    • Betrokken maatschappelijke partners: Medewerkers en teams zijn ondernemender (zelfbewuster) geworden. Management en teamcoaches gebruiken het Rijnlands model als inspiratie (toetsing op het eigen handelen en borging van de organisatiebeweging). Management heeft inzicht in eigen rol en verantwoordelijkheid op basis van behoeften teams en teamcoaches.
  • Het project ‘Mijn Rozelaar 2018’ is gestart als ontwikkelproject om een beweging op gang te brengen waarin De Rozelaar de driehoek cliënt – verwant – begeleider centraal stelt. Om het project in de gehele organisatie positief kenbaar te maken is vervolgens op iedere groep de Mijn Rozelaar 2018-box langsgekomen. Met de box konden cliënten en begeleiders laten zien hoe de 5 pijlers op hun groep in de praktijk gebracht worden. In de box vonden groepen een tablet om iets te typen, foto’s te maken of te filmen. In de box zat ook een notitieblok voor diegenen die liever schrijven of tekenen. Dit instrument heeft ervoor gezorgd dat beelden en verhalen met elkaar gedeeld konden worden. Dit heeft bijgedragen aan ‘storytelling’ binnen De Rozelaar. Halverwege 2016 is een enquête (Zelfonderzoek MijnRozelaar2018) uitgezet binnen De Rozelaar. Er zijn 44 reacties gekomen. Daaruit bleek onder meer dat van de vijf pijlers, het maximaal meedoen van cliënten, en het netwerkgericht werken het meest belangrijk gevonden worden. Als tweede onderdeel hebben we in de vragenlijst stil gestaan bij de ervaringen van mensen met de huidige manier van organiseren en werken binnen De Rozelaar. Collegialiteit en het samen verantwoordelijk zijn voor dingen zijn belangrijk en scoren goed.

Wibout Dragt:

Het project Mijn Rozelaar 2018 heeft cliënten en medewerkers nadrukkelijker een stem gegeven. Er is iets merkbaar veranderd, medewerkers zijn gegroeid in eigenaarschap en minder afwachtend in wat het management doet of vindt”.

Stichting De Rozelaar
De Rozelaar is een organisatie die vanuit een protestants-christelijke levensvisie ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking in de regio Barneveld en de gemeenten Nijkerk en Putten. 95{925b4737f166a628170a56373d5d52ba260b6e18ee0914a9519e3b0cdadebac2} van deze cliënten heeft dagbesteding op basis van een WLZ-indicatie. Van deze groep woont ongeveer 40{925b4737f166a628170a56373d5d52ba260b6e18ee0914a9519e3b0cdadebac2} binnen De Rozelaar, 30{925b4737f166a628170a56373d5d52ba260b6e18ee0914a9519e3b0cdadebac2} bij een andere aanbieder en 30{925b4737f166a628170a56373d5d52ba260b6e18ee0914a9519e3b0cdadebac2} thuis. 12 Jaar geleden is daar ‘wonen’ bijgekomen. De Rozelaar heeft 4 woningen met in totaal 66 bewoners. Tevens is De Rozelaar momenteel een vijfde woonvoorziening aan het ontwikkelen.

Bekijk alle resultaten van het In voor zorg! traject in de factsheet van De Rozelaar